Dopravní situace věnující se nepozornosti na silnicích a nebezpečí na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla jsou financovány z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Animaci je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.
Pro počítače jsme kromě této animace připravili také mód pro učitele autoškol a test.
Nebezpečné situace
1. Brzké zařazení pomalou rychlostí
Většina řidičů se snaží zařadit do průběžného pruhu co nejdříve. Někdy ještě přes plnou čáru, kterou každý průběžný pruh začíná. Chybou a nebezpečím je zařazovat se pomalejší rychlostí, než jedou auta v průběžném pruhu. Tím pak musí ostatní brzdit a tvoří se kolony a nehody.
2. Zastavení v připojovacím pruhu
Ještě horší variantou je situace, kdy řidič v připojovacím pruhu zastaví, a to jak na začátku, tak na konci pruhu. Tím vznikají opět zácpy a nehody.
Jak to dělat správně
Připojovací pruh slouží proto, aby řidič nabral takovou rychlost, jakou jedou auta v průběžném pruhu, a pak se plynule zařadil mezi tato auta. Důležité je tedy srovnat rychlost tak, aby ji nemuseli ostatní měnit. Při zařazování auta z připojovacího do průběžného pruhu nesmí být ohrožen řidič jedoucí v průběžném pruhu.
Co říká zákon
Pravidla silničního provozu definují následující:
- Připojovací pruh je přídatný jízdní pruh, určený pro zařazování vozidel do jízdního proudu průběžného pruhu.
- Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
- Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu.
- Řidič nesmí zastavit a stát v připojovacím nebo odbočovacím pruhu.