Tato animace věnující se nepozornosti na silnicích byla financována z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Animaci je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.
Nebezpečné situace aneb Jak se nyní NEzipuje
Chyb při zipování je mnoho, a to jak u řidičů v průběžném, tak končícím pruhu
- Nesrovnání rychlostí aut v obou pruzích
- Přejíždění z pruhu do pruhu
- Nevytvoření mezery pro zařazení aut z končícího do průběžného pruhu
- Snaha o zařazení do průběžného pruhu příliš brzy – v průběžném pruhu ještě nejsou vytvořeny potřebné mezery pro plynulé přejetí bez brzdění
- Zastavení a vynucování si zařazení
Všechny tyto chyby způsobují brzdění a zastavování obou pruhů, a tím vznik kolon.
Jak to dělat správně
Základem je plynulá jízda.
- Před snížením počtu jízdních pruhů by měli řidiči v obou pruzích zpomalit a vyrovnat rychlosti v obou pruzích.
- Současně vytvořit mezery mezi jednotlivými auty tak, aby mohli řidiči z končícího pruhu plynule přejet a střídavě se zařadit do pokračujícího pruhu.
Pokud se řidiči budou chovat podle těchto pravidel, nevzniknou kolony a auta vůbec před zúžením (snížením počtu jízdních pruhů) nezastaví.
Důležité je začít dělat mezery včas, aby mohla auta plynule přejet, a nemusela brzdit ani přidávat. Zde pokulhává legislativa, která to řeší jen jednou značkou „Střídavé řazení“ a nedefinuje tím přesný prostor, kde se má začít zipovat. Doufejme, že odhad a ohleduplnost řidičů umožní používat pravidlo zipu v praxi správně.
Co říká zákon
Zipování je v zákoně popsáno takto: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.“
Zákon tedy jasně nařizuje, aby auta v průběžném pruhu umožnila zařazení aut z končícího průběžného pruhu, a to střídavě „po jednom“.