Ač je to k nevíře, jsou mezi námi lidé, kteří stále věří tisíckrát vysvětleným a vyvráceným mýtům a fámám o automobilech. Podíváme se na ty z oblasti bezpečnosti.
Sezení
Pro někoho pohodlné „ležení“ je při řízení nebezpečné. Řidič se nemůže řádně zapřít do sedačky při rychlých reakcích nebo prudkém brzdění. Většinou má i špatný výhled z vozidla.
Poutání
Lepší je nepoužívat pásy = absolutní nesmysl. Argument typu „po nehodě se dostanu z auta“ nefunguje, protože airbag tělo omráčí nebo rovnou usmrtí. Bez pásů je 5x vyšší riziko usmrcení.
Na krátké vzdálenosti se nevyplatí poutat – více než 50 % nehod se stane do 40 km od domova. Poutat se musíme vždy a na všech sedadlech.
Mám airbagy, nemusím používat pásy – bez pásů jsou plnící se airbagy smrtící. Bezpečnostní pás totiž při nehodě zbrzdí tělo tak, aby dosedlo až do naplněného airbagu, a následně ho udrží „na místě“, takže nelétá ve voze, nebo dokonce mimo něj.
Vzadu se nepoutám – chyba – 70 % mrtvých na zadních sedadlech bylo podle statistik nepřipoutáno. Navíc tito pasažéři ohrožují cestující před sebou.
Těhotné se nemusí poutat – musí, jen je potřeba vést pás přes pánev (kyčle), a ne břicho.
ABS
Brzdím lépe než ABS – ano i ne. Profesionální závodník ano, ale běžný řidič určitě ne. Důležité na ABS je, že se stále točí kola, a proto je možné manévrovat (zatáčet) a tím se nehodě i vyhnout. Pokud jsou kola zablokována (jedou smykem), pak nejde manévrovat.
S ABS je kratší brzdná dráha – není. ABS může brzdnou dráhu prodloužit, ale umožní zatáčet. S koly ve smyku nezatočíte a auto jede stále rovně.
Doporučení pro brzdění – vždy mějte kola rovně. Pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby fungovaly co nejlépe v přímém směru, a ne natočené ke směru jízdy.
ESP
ESP zachrání před smykem – do určité rychlosti ano, ale fyzikální zákony nepřekoná ani ESP.
Elektronika
Čím více elektroniky, tím více poruch – z logiky věci / statistiky asi ano. Ale vzhledem k tomu, že do statistik jsou zaznamenány i případy, kdy řidiči jezdí do servisu s poruchami typu spojení telefonu s vozem, nenaladění rádia, aktualizace navigace a další drobnosti, je těchto elektronických chyb relativně hodně. Podle statistik ale nebývají problémy s bezpečnostní výbavou vozů. A pokud ano, automobilky svolají vozy ke kontrole a aktualizaci / opravě.
Pneumatiky
Dojíždění zimních pneumatik v létě – velmi nebezpečné. Zimní pneumatiky jsou vyráběny z jiné směsi, která je dělaná pro zimu, a tak má v teple jiné vlastnosti. Pneumatiky pak kloužou a mají výrazně delší brzdnou dráhu.