Elektrokola a elektrokoloběžky
Elektrokola a elektrokoloběžky mají českými zákony (silniční zákon č. 361/2000 Sb.) stanovena stejná pravidla nejen v oblasti povinné výbavy, ale i v tom, kde mohou jezdit apod. „Koloběžka“ je totiž podle zákona považována za jízdní kolo.
Povinná výbava a náležitosti
- Dvě na sobě nezávislé brzdy – zadní a přední.
- Žádné ostré hrany – tj. nezaslepené konce řídítek, ostré šrouby kol apod.
- Přední odrazka bílé barvy a zadní odrazka červené barvy, pedály a paprsky předního a zadního kola musí být vybaveny oranžovými odrazkami. Odrazky mohou být také nahrazeny adekvátními reflexními prvky na oblečení nebo ekole.
- Za snížené viditelnosti vpředu bílý světlomet a vzadu červený světlomet nebo blikačka.(Pokud nejde připevnit zadní světlo na e-vozítko, je možné ho mít na helmě, batohu apod.)
- Do 18 let věku řidiče správně nasazená a upevněná přilba.
Omezení
- maximální trvalý výkon motoru do 250 W (do 1 kW pro přídavný odnímatelný motor),
- nejvyšší rychlost s motorem 25 km/h,
- maximální napětí systému 48 V,
- nejvyšší hmotnost elektrokola 40 kg,
- maximální objem 50 cm3 pro spalovací motory.
Maximální zatížení
- dané výrobcem pro konkrétní model.
Přilba
- Přilba je povinná do 18 let věku jezdce, doporučujeme ji však pro všechny.
Kde můžeme jezdit
- na silnici (do 10 let věku jedině v doprovodu osoby starší 15 let), ale pozor: je-li na silnici vyznačen jízdní pruh pro cyklisty, musíme ho použít,
- na stezce pro cyklisty nebo stezce pro chodce a cyklisty,
- mimo silnice (v přírodě),
- v obytné zóně,
- jen jednotlivě za sebou,
- na chodníku jen do 9 let věku.
Kde nemůžeme jezdit
- na chodníku (od 10 let věku),
- na přechodu pro chodce,
- na stezce pro chodce,
- v pěší zóně, pokud není dodatkovou tabulkou vjezd umožněn (poté jen rychlostí chůze),
- tam, kde je to zakázáno dopravní značkou,
- na dálnici,
- na silnici vedle sebe.
Ekolo nebo ekoloběžku můžeme tlačit po chodníku, v pěší zóně nebo např. na stezce pro chodce.
Viditelnost
- Za nesnížené viditelnosti použijeme odrazky (vpředu bílou, vzadu červenou, z boků oranžové) nebo místo nich adekvátní reflexní prvky na oblečení apod.
- Za snížené viditelnosti rozsvítíme světla.
Alkohol
- Na ekole ani ekoloběžce není možné jet pod vlivem alkoholu (na pozemní komunikaci, v provozu)
Doporučená výbava
- přilba pro všechny – do 18 let věku povinná pro všechny, poté námi důrazně doporučená,
- ochranné brýle a rukavice,
- vhodné oblečení a obuv,
- zvonek,
- blatníky,
- kryt řetězu (pro ekola).
Legislativa
Vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
„Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
- bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle bodu 1 a 2),
- pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
- jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
- v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
- maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
- montáž pohonného systému – motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola – tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky.
Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozor nad trhem.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 vyjímá z kategorie motocyklů několik provedení vozidel, které jsou definovány v článku 2, bod 2:
2. Toto nařízení se nevztahuje na tato vozidla:
- vozidla s maximální konstrukční rychlostí nepřekračující 6 km/h;
- vozidla určená výlučně pro používání tělesně postiženými osobami;
- vozidla určená výlučně pro ovládání pěšími osobami;
- vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití;
- vozidla zkonstruovaná a vyrobená k využití pro ozbrojené složky, civilní ochranu, požární službu, složky odpovídající za udržování veřejného pořádku a lékařskou záchrannou službu;
- zemědělská nebo lesnická vozidla podléhající nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013 o schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly ( 22 ), stroje podléhající směrnici Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES ze dne 16. prosince 1997 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje ( 23 ), směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/42/ES ze dne 17. května 2006 o strojních zařízeních ( 24 ) a na motorová vozidla podléhající směrnici 2007/46/ES;
- vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu
- šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
- samovyvažující vozidla;
- vozidla, která nejsou vybavena alespoň jedním místem k sezení;
- vozidla vybavená místem k sezení pro řidiče nebo jezdce s výškou R-bodu ≤ 540 mm u kategorií L1e, L3e a L4e a s výškou R-bodu ≤ 400 mm u kategorií L2e, L5e, L6e a L7e.
Osobní přepravníky
Osobními přepravníky jsou:- segway,
- elektrická jednokolka,
- hoverboard,
- elektroboard (skateboard s motorem),
- elektrické kolečkové brusle a podobná zařízení (jetts).
Uživatelé osobních přepravníků se samovyvažovacím zařízením jsou zákonem definováni jako chodci. Z toho plynou jejich zákonné povinnosti.
Při pohybu po chodníku, stezkách pro chodce apod. musejí jet jen rychlostí chůze a nesmějí ohrozit ostatní účastníky silničního provozu (tedy i chodce).
Po silnici se smějí pohybovat po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky a pouze jednotlivě za sebou (jako chodci).
Elektrické vozíky (nejen pro seniory)
Existují tří i čtyřkolové, s různými motory, bateriemi i vybavením. Záleží tedy na vás, co od vozíku čekáte. Využití totiž není jen pro seniory nebo invalidy, ale také např. v rozsáhlých komplexech pro snadnou přepravu.
Při jízdě po chodníku můžou jet nejvýše rychlostí chůze, tj. maximální rychlost cca 6 km/h.
Na vozítku není povinná přilba. Za snížené viditelnosti jsou však nutné reflexní prvky, stejně jako pro chodce a světla jako pro cyklisty, pokud pojedete po silnici.
Projekt eBikes škola byl financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Obsah je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.