Automobily se jako každé technické zařízení stále zdokonalují. Názorně se to dá ilustrovat na vývoji bezpečnostních prvků vozidla. Před třiceti lety neměla většina aut airbagy, o asistenčním systému ABS či ESP ani nemluvě.
Velké změny se uskutečnily nejen v elektronických systémech, ale také v tuhosti karoserie. Při velkých nárazech se karoserie starších vozů hroutí. Současná auta mají prostor pro posádku chráněn.
Bezpečnostním prvkům se věnovala velká pozornost již v historii. Například brzy poté, co Volvo zavedlo do auta tříbodové pásy (1959), ŠKODA 1000 MB je v 60. letech už měla také, dokonce i na zadním sedadle.
V současné době je trendem nejen zdokonalování vlastních asistenčních systémů, ale také jejich vzájemná komunikace. Pro bezpečnost provozu to bude znamenat průlomový okamžik, který zachrání velké množství životů.
Zajímavé milníky v dějinách bezpečnosti automobilů
Bezpečnostní pás
- 19. stolení – George Cayley, vynálezce a průkopník bezmotorového létání, uvažoval o bezpečnostním pásu
- 1903 – Louis Renault – patent na pětibodový bezpečnostní pás
- 1948 – Tucker Sedan – první vůz s bezpečnostními pásy
- 1956 – bratři Kenneth a Bob Ligonovi – zdokonalení pro automobily
- 1959 – Volvo – tříbodový bezpečnostní pás a nasazení do sériového vozu
- Povinné bezpečnostní pásy v automobilech zavedla jako první Austrálie.
- Od roku 1967 je použití pásů povinné i u nás (v tehdejším Československu). Tehdy jen na předních sedadlech a mimo obec. Od roku 1976 musely být pásy použity na všech sedadlech. Od roku 1990 musí být používány i v obcích.
Dětské autosedačky
- 1972 – Volvo – dětská bezpečnostní autosedačka obrácená proti směru jízdy
Airbagy
- 1952 – John W. Hetrick – patent „teorie“ fungování airbagu (po 17 letech patent zanikl bez využití).
- 1967 – Breed Corporation prodala automobilce Chrysler výsledky svých výzkumů.
- 1971 – Ford (na základě koupených výzkumů Eaton Yale & Towne Inc.) vyrobil experimentální flotilu vozů se „vzduchovými polštáři“.
- 1974 – GM – airbag řidiče i spolujezdce v luxusních vozech
- 1981 – Mercedes-Benz W126 S – první airbag v evropském sériovém autě (1980 představení)
- 1995 – Volvo – první boční airbagy
Asistenční systémy
- ABS
- 1966 – první použití v automobilu – Jensen FF (mechanicko-hydraulické ABS)
- 1970 – Mercedes-Benz – ABS s indukčními snímači otáček kol (neaplikováno do automobilů, ale předáno firmě Bosch pro doladění)
- 1978 – Mercedes-Benz – ABS v sériovém voze W116 450 SEL 6.9
- ESP
- 1989 – Mercedes-Benz – nápad vytvoření ESP z principu ABS a řídící jednotky
- 1991 – Mercedes-Benz – funkční prototyp
- 1995 – Mercedes-Benz – první použití v sériovém voze W140
- Následně dal Mercedes-Benz tuto technologii zdarma ostatním.
- Front Assist
- 50. léta 20. století – první pokusy v Americe
- 1990 – patent Williama L. Kelleyho – „Collision Predicting Avoidance Device for Moving Vehicles“
- Lane Assist
- 1992 – Mitsubishi – první experimenty
- 2001 – Nissan – první nasazení do sériového vozu