Tato animace věnující se nepozornosti na silnicích byla financována z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Animaci je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.
1. Rychlost
Brzdná dráha rozhoduje o tom, zda v krizové situaci dojde k nehodě, nebo auto zastaví včas.
I zde platí fyzikální zákony. Jelikož kinetická energie roste s rychlostí kvadraticky, stejně tak se projeví závislost brzdné dráhy na rychlosti. Tedy i malý rozdíl rychlosti znamená velký rozdíl v následcích.
Celková brzdná dráha má dvě části
- reakční dráhu (auto ujede během reakční doby, než řidič začne brzdit),
- vlastní brzdnou dráhu.
2. Vliv hloubky dezénu
Vedle rychlosti má vliv mnoho dalších faktorů, zejména pak povrch vozovky (voda, sníh, led) a typ a stav pneumatik (letní, zimní, hloubka vzorku, tlak).
Minimální hloubka dezénu je v ČR stanovena Vyhláškou č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, resp. § 40a zákona č. 361/2000 Sb. pro zimní výbavu vozidla.
Pro letní pneumatiky je minimální hloubka dezénu 1,6 mm, pro zimní pneumatiky 4 mm (pro vozidla do 3 500 kg).
Bezpečný odstup roste se zvyšující se rychlostí a je roven minimálně vzdálenosti, kterou ujedete za dvě sekundy. Toto je doba, za kterou začne vozidlo efektivně brzdit (po registraci podnětu k brzdění řidičem).
3. Letní vs. zimní pneumatiky
Pokud klesne teplota pod 7 °C ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a tím dochází k prodloužení brzdné dráhy, snížení přilnavosti a tím zhoršení bezpečnosti.
Použití zimních pneumatik je na některých komunikacích v zimním období povinné.
4. Rychlost vozidla a stav vozovky
Interaktivní měření brzdné dráhy