V souvislosti s modernizací dálnice D1 se zvedla debata o chování českých a moravských řidičů v omezeních. Začalo se také více diskutovat o tom, zda se v omezeních umíme nebo neumíme chovat? Pojďme si připomenout nejen základní pravidla, ale i chování, které nám čekání v kolonách může zkrátit, a to nejen na dálnici D1.
ZIP se zadrhl
Pravidlo ZIPu u nás platí už takřka 14 let, ale neumíme ho.
Je to zjednodušené konstatování, protože, kdybychom chtěli, moc dobře bychom ho uměli.
Základní pravidlo říká, že „při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu". Zjednodušeně řečeno: kde jeden pruh končí, řadíme se střídavě. Jako první ten, kdo jede v pokračujícím pruhu, pak ten z toho, který končí, pak zase řidič z průběžného pruhu, a tak stále dokola, dokud kolona nezmizí. Tak, kde je problém?
V nás! Neumíme se řadit! Nevíme kde. Jedni se řadí příliš brzy, druzí jedou „až na doraz“. A každý si myslí, že právě jeho chování je správné, ale to se mnozí pletou. A ještě se mnozí snaží ostatní vychovávat. Často například řidiči kamiónů tím, že zablokují oba pruhy souběžným poskakováním daleko před samotným zúžením. Ale za to jim hrozí pokuta až do 2 000 korun.
V místě, kde, jedou dva souvislé proudy vozidel, se chováme značně rozdílně:
ŘIDIČ 1:
Do pokračujícího pruhu se řadí i sto metrů před koncem svého pruhu. Pak leckdy brání těm, kteří dojeli až do místa zúžení. Gestikuluje, nadává a považuje se za toho „slušného“.
ŘIDIČ 2:
Dojede až do místa, kde jeho pruh končí. Tam se snaží vynutit si přednost, a leckdy nakonec stejně zastaví.
Kdo se chová správně? Ani jeden!
ROZUMNÝ ŘIDIČ:
Sníží rychlost podle provozu postupně až před místo, kde jeden pruh končí. A jedno, ve kterém pruhu, jede! Zhruba dvacet až třicet metrů před samotným místem, kde se pruhy spojují, buď začne vytvářet místo pro řidiče z druhého pruhu, nebo se začne zařazovat. Oba proudy vozidel se nezastaví a propojí se. Jako ZIP, který se nezadrhne. Každé zastavení auta, znamená, že se musí rozjet, a to trvá minimálně 6 až 8 sekund a kolona zatím narůstá!
Jací řidiči jste vy?
2 + 2 = 1 a 1
Zdá se vám tato rovnice nesmyslná? Pojďme si tuto rovnici vysvětlit. V modernizovaných úsecích dálnice D1 se v současnosti jezdí dvěma pruhy v každém směru. Pro řidiče je ale novinkou velmi úzký levý jízdní pruh. Zatímco pravý měří 3,25 metru, levý jen 2,5 metru a smí do něj jen vozidla užší než 220 centimetrů. A aby toho nebylo málo, v omezeních se kvůli mýtným branám objevila nová dopravní značka „Střídavá jízda“. Tak to vezměme postupně.
Pozor na zrcátka
Do pruhu s omezenou šířkou nesmí vozidlo, které je v danou chvíli širší než je daný rozměr. A pozor! To znamená šířku vozidla včetně zrcátek. V dokladech tuto šířku nenajdeme, tam je uveden údaj bez zrcátek. Vyplatí se ale tu se zrcátky zjistit. Do pruhu o šířce 220 centimetrů nesmí například větší dodávky jako VW Transporter, Ford Transit a další, ale také řada SUV. Platí to mimo jiné pro u nás velmi oblíbený VW Touareg. Pojede-li řidič v takovém pruhu se širším vozidlem, hrozí mu pokuta až do 2 000 korun na místě. Dojde-li k nehodě, pak na ní bude mít minimálně spoluvinu, a to mu sníží plnění od pojišťovny, a to už půjde o vyšší částky….
Střídavá jízda – 1 a1
V každém ze tří současných modernizovaných úsecích je jedno místo, kde je značka „Zúžená vozovka“ doplněna dodatkovou tabulkou s namalovanou symbolikou „střídavé jízdy“. V takovém místě musí řidiči jet za sebou, střídavě v levém a pravém pruhu bez toho, aby se vzájemně předjížděli. Důvodem je to, že pravý pruh je ještě užší než 325 cm a může se stát, že řidič kamiónu vybočí do levého pruhu, aby bezpečně projel.
2 + 2 = nejrychleji
Uspořádání 2 + 2 pruhy je pro průjezd omezením ideální. Řidiči se sice musí vypořádat s úzkým prostorem, nepříjemnými pocity při jízdě mezi svodidly po levé a kamióny po pravé ruce, ale zajišťuje nejvyšší propustnost problematickým místem. Stačí se řídit několika pravidly:
- maximální povolená rychlost
- plynulá jízda
- bezpečná vzdálenost
- tolerance
Rychlost
Před omezením je povolená rychlost postupně snižována značkami, snižujeme ji tedy podle nich. Na začátku a konci omezení bývá rychlost nejnižší, a to 60 km/h, v omezení pak můžeme jet 80 km/h. Když všichni pojedou maximální povolenou rychlostí, projedeme nejrychleji, jak můžeme. Policisté se na dodržování rychlosti v omezeních zaměřují, a není výjimkou, že v jednom úseku jsou i tři hlídky, ať už v jedoucích autech nebo v odstaveném autě s radarem či s laserovým měřičem o kilometr dál.
Plynulost
Jakékoliv přibrzdění vyvolá řetězovou reakci. Jeden řidič přibrzdí, druhý o něco víc a další už zastavuje. Než se zase rozjede, zastaví za ním další řidiči a kolona narůstá. Říká se tomu plovoucí kolona a vytváří se často na místech, kde ji nečekáme. Přitom stačí věnovat se jízdě, nezmatkovat, předvídat a na řadě míst nekoukat, kde se, co okolo děje, ale věnovat se řízení.
Bezpečná vzdálenost
V úzkém prostoru nemáme absolutně žádné místo pro jakékoliv manévry. Proto je nezbytná dostatečná bezpečná vzdálenost. Ta se neudává v metrech, ale v čase. Je přímo úměrná, rychlosti jakou jedeme. Obvykle se doporučuje odstup od vozidla před námi minimálně 2 sekundy. V tomto údaji je započtena i reakční doba řidiče a prodleva brzd. V úzkém prostoru bychom měli jednu sekundu přidat. Stejně jako s horšícím se počasím, například za deště.
Tolerance
Vše v omezeních bychom měli dělat s ohledem na to, že nejen my, ale i ostatní nemají moc šancí, jak naši případnou chybu napravit. Základním komunikačním prostředkem mezi řidiči je blinkr. Proto bychom ho měli dávat o poznání dřív než jsme zvyklí, aby ostatní měli možnost se na náš manévr připravit. To je důležité například v místech, kde budeme chtít odbočit k čerpací stanici nebo na výjezd z dálnice. Právě tato místa jsou v omezeních nejrizikovější. Zatímco první řidič zareaguje, druhý už často ne, a nehoda v místě, kde není, jak ji objet, je na světě.
Tak co? Už víte, jak projet omezením, co nejrychleji? Plynule, s využitím maximální povolené rychlosti, dodržováním bezpečné vzdálenosti a věnovat se řízení, předvídat a nedělat zbytečné zbrklé nečekané manévry….
Autor: Petr Jansa, Český rozhlas