Cyklisté jsou společně s chodci na našich silnicích nejohroženějším druhem.
Na každých tisíc nehod jich zemře 14. Od počátku tisíciletí jich na našich silnicích zemřelo 1328.
Často za to může nedodržování pravidel a podceňování vlastní bezpečnosti.
Je cyklista sebevrah?
Každou desátou obětí dopravních nehod v loňském roce byl cyklista. Do 24 hodin po nehodě zemřelo během 12 měsíců 57 cyklistů. Ale to počítáme jenom ty oběti z jejich řad, které zemřely na pozemních komunikacích, tedy ne například na lesních cestách. Na druhou stranu, v porovnání s 90. lety minulého století a přelomu tisíciletí se počet obětí cyklistů výrazně snížil (viz tabulka).
Rok |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Oběti |
116 |
114 |
133 |
122 |
128 |
146 |
128 |
141 |
106 |
123 |
127 |
118 |
134 |
Rok |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Oběti |
123 |
99 |
93 |
83 |
103 |
77 |
72 |
70 |
50 |
64 |
58 |
57 |
Přilba není pro legraci
Jednoznačný podíl na snížení počtu obětí z řad cyklistů má na svědomí častější používání cyklistických přileb, a to i přesto, že tato povinnost je od roku 2006 stanovena pouze pro děti a mladistvé do 18 let. Zatímco v roce 2007 zemřelo 90 cyklistů bez přilby, v roce 2013 už to bylo „jenom“ 48. Přičemž poměr mrtvých, kteří měli při nehodě přilbu, zůstal stejný (2007 – 12, 2013 – 10). Poměr mrtvých „bez“ a „s“ přilbou tak byl v roce 2013 48:10.
O tom, že přilba jednoznačně snižuje riziko těžkého zranění svědčí nejen tato čísla, ale i výsledky řady studií. Ty dokazují, že přilba dokáže snížit riziko těžkého poranění mozku až o 90% a před úrazem hlavy jako takové chrání až v 80% případů. Cyklista s přilbou má 20x větší šanci, že případnou nehodu přežije.
Povinné používání přileb u dětí má své opodstatnění. Dítě do 12 let má výrazně zmenšené periferní vidění, registruje zhruba pouze třetinu toho, co dospělý. Pohyb dítěte se navíc řídí tím, kam se dívá. Podvědomě tedy stočí řídítka i do nečekaného místa. Riziko nehody je tedy u dětí výrazně vyšší. I proto pro pohyb dětí na silnicích platí jasná pravidla.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích
§ 58
(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let. Osoba starší 18 let může vézt nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí, který splňuje technické podmínky stanovené zvláštním předpisem, nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí.
Blatníky netřeba – hlavně být vidět
Povinná výbava jízdního kola je opět jasně stanovena. Nejčastěji hřešíme na potřebnou viditelnost. Kolo musí být povinně vybaveno bílou odrazkou dopředu, červenou dozadu a z boku odrazkami oranžovými. Za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za prudkého deště, musí dopředu svítit bílé nepřerušované světlo, dozadu pak červené, které může blikat. Co se málo ví, je, že ve dne mohou být odrazky na kole nahrazeny reflexními prvky na oblečení cyklisty. Opět ale musí splňovat předepsané barevné provedení.
Další nezbytnou a povinnou výbavou jsou u kola pro dospělé dvě na sobě nezávislé brzdy, a samozřejmě funkční. Naopak blatníky už nejsou povinné, stejně jako zvonek, ale oboje lze doporučit. Dále musí kolo splňovat technické předpisy ohledně zakončení a zakrytování konců řídítek, a tak dále.
Jezdí se vpravo
Noční můrou řidičů jsou cyklisté nedodržující základní pravidlo o jízdě při krajnici a v řadě za sebou. Není nic horšího než za zatáčkou potkat skupinku cyklistů jedoucích vedle sebe v družném rozhovoru. Přitom pravidla opět mluví jasně:
Zákon o provozu na pozemních komunikacích
§ 57 Jízda na jízdním kole
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci,
smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
Cyklisté si neuvědomují, že řidič při rychlosti 90 km/h ujede za sekundu 25 metrů. To je často vzdálenost, kterou v takových situacích nemá ani k dispozici, a nemá-li kudy cyklisty objet, je tragická nehoda na světě.
Sečteno a podtrženo
Pro cyklisty by tedy měla platit základní pravidla:
- mít v pořádku brzdy a osvětlení
- používat cyklistickou přilbu
- dodržovat jízdu vpravo