Od 1. listopadu platí díky novele zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel nová pravidla pro získání řidičského oprávnění pro motorkáře.
Pravidla se týkají všech skupin, tj. AM, A1, A2 a A, a rozšiřují požadavky praktické zkoušky. Cílem je prověřit dovednosti uchazečů o řidičské oprávnění. Jednotlivé úkoly jsou z dílny Centra dopravního výzkumu.
Vyzkoušejte si TEST v kapitole Autoškola >>
Jedná se o úkony, které musí zkoušený zvládnout sám, tj. komisař ho sleduje z povzdálí a nesedí na zadním místě sedadla:
- postavení motocyklu a jeho sejmutí ze stojanu a vedení bez spuštěného motoru
- nastartování motocyklu
- přímá jízda při pomalé rychlosti (4 km/h)
- projetí zatáčky ve tvaru U (4 km/h)
- slalom při pomalé rychlosti (4 km/h)
- jízda po dráze ve tvaru "8" při pomalé rychlosti (4 km/h)
- opakované rozjetí se a zastavení (stop and go)
- sestava manévrů prováděných při jízdě krokem
- slalom při rychlosti 40 km/h
- vyhýbání se překážce při rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h)
- brzdění na přesnost z rychlosti nejméně 50 km/h
- nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost s nejvýše možným zpomalením z rychlosti nejméně 50 km/h
- sestava manévrů prováděných při rychlosti 50 km/h
Postavení motocyklu a jeho sejmutí ze stojanu a vedení bez spuštěného motoru
Přímá jízda při pomalé rychlosti (4 km/h)
Projetí zatáčky ve tvaru U (4 km/h)
Slalom při pomalé rychlosti (4 km/h)
Jízda po dráze ve tvaru "8" při pomalé rychlosti (4 km/h)
Opakované rozjetí se a zastavení (stop and go)
Sestava manévrů prováděných při jízdě krokem
Slalom při rychlosti 40 km/h
Vyhýbání se překážce při rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h)
Brzdění na přesnost z rychlosti nejméně 50 km/h
Nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost s nejvýše možným zpomalením z rychlosti nejméně 50 km/h
Sestava manévrů prováděných při vyšších rychlostech
Zdroj dat: CDV
Následuje zkouška v reálném provozu se zkušebním komisařem "za zády".
Nové požadavky jsou dobré pro "bezpečnost na silnicích", to se shodnou téměř všichni odborníci i veřejnost. Přináší však také problémy, protože zkoušku dovedností je možné provádět pouze na uzavřeném prostranství o rozměrem cca 130 x 10 m, což bude pro mnohá města problém.
Věřme, že nové požadavky připějí k tomu hlavnímu, snížení tragických nehod motorkářů.
Bezpečné cesty nejen motorkářům!