Každý rok na našich silnicích zemře cca 100 chodců, což je téměř 20 % všech úmrtí v silničním provozu. Bezpečnost chodců je závislá hlavně na jejich chování. Ovlivňují ji ale také další vlivy.
Zlepšování prostředí
Pro bezpečnost chodců je důležité vlastní řešení dopravního prostředí – křižovatky, přechody, chodníky apod. Při výstavbě nových, nebo rekonstrukci stávajících silnic se klade důraz na využití nových prvků, jako např.:
- přechody – barevně odlišené (i část silnice před nimi), optické zpomalovací prvky, mimoúrovňové přechody, brzdící pásy, značky s reflexním pozadím nebo svítící, veřejné osvětlení atd.,
- snížení rychlosti a stacionární radary na vybraných místech (u škol, parků),
- ostrůvky, zúžení silnic, přerušení parkovacích míst,
- automatické semafory reagující na rychlost vozidla (převážně na vjezdu do obcí).
Konstrukce a výbava automobilů
Výrobci automobilů věnují poslední dobou velkou pozornost bezpečnosti chodců. A to nejen proto, že se na bezpečnost chodců zaměřují i nezávislé organizace při testování aut (např. EuroNCAP).
Dnes již standardní ABS a ESP umožňuje řidičům lépe ovládat auto a tím se chodci vyhnout, případně minimalizovat následky střetu. Auta jsou navrhována tak, aby již konstrukčně chránila chodce (tvar přídě, sklon kapoty apod.) V nových vozech můžeme nalézt také např. aktivní kapotu, která se při střetu s chodcem „nakloní“, aby poskytla lepší úhel plochy pro vedení pádu. Airbag pro chodce je dalším prvkem, který pomáhá předcházet tragickým nehodám. Dalším krokem je systém automatického brzdění, který detekuje překážku a v případě nebezpečí začne sám brzdit.
Nad 40 km/h se výrazně zvyšuje riziko smrtelných nehod. Ve městech však častokrát nezpůsobuje smrtelná zranění vlastní náraz, ale jeho důsledky, tj. odhození a pád na silnici nebo náraz do jiné překážky.
Ani to nejbezpečnější auto a opatrný řidič však nedokáže předejít nehodě, pokud se chodec nechová, jak má.
Vzdělávání chodců
Již od dětství se učíme, jak se chovat v silničním provozu. Jako první jako chodec, poté cyklista až nakonec jako řidič. Od roku 2014 je dopravní výchova povinnou součástí výuky na základních školách. Proč tedy stále umírá tolik chodců?
Chodci dělají stále stejné chyby – přecházejí mimo přechod a na nepřehledných místech a nedbají na svou viditelnost. Pravidla jsou přitom jednoduchá a zná je každé malé dítě. Také proto již na silnicích neumírají téměř žádné děti, ale výhradně dospělí chodci. Můžeme tedy předpokládat, že se často jedná o lehkomyslnost chodců samotných.
Pamatujte na vzdělávání dětí a dodržování základních pravidel.
Prevence a represe
Stát se snaží zvyšování bezpečnosti chodců napomáhat různými formami. Na ranní přítomnost strážníků u přechodů pro chodce v blízkosti škol jsme si již zvykli. Každý rok proběhne celá řada akcí jako celorepublikových, tak v jednotlivých krajích i obcích.
Zlepšení situace by jistě pomohla také zvýšená kontrola dodržování alespoň základních pravidel, tj. přecházení po přechodu, používání reflexních prvků za snížené viditelnosti, nejezdění cyklistů na chodnících a přechodech apod.
Chodec je v silničním provozu ten nejzranitelnější účastník, nemá kolem sebe pevnou karoserii auta, ani přilbu na hlavě. Navíc je nejpomalejší, takže je každý střet s jiným účastníkem velmi bolestivý, ne-li tragický.
Chodci, buďme tedy opatrní a nevystavujme se nebezpečí zbytečně.