Stejně jako pro chodce, platí i na kole pravidla o viditelnosti. Pro naši bezpečnost je třeba, aby nás řidič včas viděl a mohl se nám vyhnout, když jedeme po stejné silnici, mohl zpomalit nebo zastavit, když jedeme po hlavní silnici a řidič přijíždí z vedlejší.
Reakční doba řidiče
Řidič reaguje se zpožděním!
Aby mohl řidič včas zabrzdit, musí nás vidět už z dálky. Než vůbec začne reagovat, uběhnou asi dvě sekundy. Za tu dobu ujede auto poměrně velkou vzdálenost.
Vyzkoušejte si, jakou vzdálenost auto ujede než úplně zastaví, od chvíle, kdy řidič spatří překážku. Pomocí interaktivní animace níže si můžete nastavit různé ryhlosti a počasí (povrch silnice) a sledovat ujetou vzdálenost.
Jak být viděn ze všech stran
Zezadu
Protože jezdíme po stejné straně jako auta, a auta jezdí mnohem rychleji než my na kole, budou se k nám blížit zezadu.
Z boku
V situaci, kdy jsme už v křižovatce na hlavní silnici, a z vedlejší silnice se blíží auto, uvidí nás jeho řidič z boku.
Zepředu
Za snížené viditelnosti musí mít kolo nejen různé odrazky, ale také přední i zadní světlo. Svou bezpečnost výrazně zvýšíme, pokud použijeme reflexní materiály.
Jaké jsou nejrizikovější situace
- Zúžená silnice Když jedeme po úzké silnici a jede auto v protisměru, může jet také na naší straně, zvlášť když se něčemu musí rychle vyhnout.
- Předjíždějící vozidlo Ale i na široké silnici nás může srazit auto v protisměru, když předjíždí jiné auto. Navíc pojede hodně rychle, aby mohlo předjíždět, a proto nás může ještě snadněji přehlédnout.
- Vozidlo odbočující doleva Zepředu nás musí včas vidět také řidič auta, který jede v protisměru po své straně, ale potřebuje odbočit doleva. Kdyby nás neviděl, při odbočování nás srazí.
Snížená viditelnost
Mlha, hustý déšť, sněžení, od soumraku do svítání, v tunelu…
Snížená viditelnost není jen za tmy. Zde je opět nejlepším řešením reflexní vesta, protože ta má nejen reflexní pruhy, ale je celá ušita ze svítivého (fluorescenčního) materiálu, takže dobře funguje i za šera a snížené viditelnosti.
Reflexní vesta hodně pomáhá i za normálního počasí ve dne, kdy jezdíme nejčastěji a kdy také jezdí nejvíce aut.
Viditelnost cyklisty v noci a za deště
Největší opatrnost vyžaduje situace, kdy jedeme na kole za tmy a ještě navíc např. prší.