Historie i současnost zimních pneumatik
Historie
Zimní pneumatiky byly představeny firmou Nokian před 80 lety. Jako první je obuly nákladní automobily a stavební stroje, kterým tento nový typ pneumatik pomáhal při zdovávání hlubového sněhu v těžkém terénu.
Psal se rok 1934 a hluboký dezén pneumatik byl novinkou. V dnešní době rychlého růstu technologie a prosazování novinek napříč celým trhem je s podivem, že na uplatnění zimních pneumatik u osobních automobilů čekaly celé dva roky. Poskytnutá výhoda v možnosti projetí úseků, na kterých musely být dříve použity sněhové řetězy byla ale tak zásadní, že odstartovala rychlý start této dnes již samozřejmé (a povinné) součásti každého vozidla.
Zimní pneumatiky a rallye
Úspěchy zimních pneumatik lze v automobilové historii nalézt také při závodech. Vždyť právě závodní speciály za zimních pneumatikách Nokian Hakkapeliitta obsadily první tři místa na legendární Rallye Monte Carlo v roce 1963.
Zimní pneumatiky a bezpečnost
Pokud klesne teplota pod 7 °C ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a tím dochází k prodloužení brzdné dráhy, snížení přilnavosti a tím zhoršení bezpečnosti. Proto je použití zimních pneumatik na některých komunikacích v zimním období povinné.
Např. na sněhu je brzdná dráha letní pneumatiky v porovnání se zimní o téměř čtvrtinu delší. Více o problematice fungování pneumatik vzhledem k jejich opotřebení, typu pneumatiky (letní vs. zimní) a vlivu rychlosti vozidla na brzdnou dráhu se věnujeme na stránce Brzdná dráha a rychlost.