Je to základní chyba chodců. Podvědomě se domnívají, že, když vidí přijíždějící auto, řidič je musí vidět také. To je ale často poslední chyba, které se ve svém životě dopustí. Tahle mýlka se chodcům stává osudnou především v podzimních a zimních měsících. Jen loni zemřelo za tmy během listopadu a prosince 22 chodců. Právě zkracující se den a prodlužující se noc zvyšuje riziko tragické nehody. Tma totiž přichází nebo ještě zůstává v časech, kdy lidé chodí do a z práce. Proto by se sami měli starat o svoji bezpečnost, i když i u nás se uvažuje o povinných reflexních prvcích.
Nejen vidět, ale být viděn
Je to otřepané klišé. Ovšem stejně zásadní otázku si pokládal už Shakespearův Hamlet: „Být či nebýt?“. A o tom to je. O našem bytí a nebytí na silnicích rozhodují maličkosti. Chodec je společně s cyklistou nejméně chráněn proti srážce s těžkým kovovým autem. Asi málokdo by do sebe nechal dobrovolně narazit, byť i jen v minimální rychlosti, hromadu kovu o váze jedné i dvou tun… Tak proč to děláme?
Fyzikální zákony jsou neúprosné. A týká se to i světla. Rychlost světla je takřka 300 miliónů kilometrů za sekundu!!! Znamená to, že lidské oko, oko chodce, vidí v noci svítící auto v místě, kde právě je, a to na stovky metrů, v rovné krajině i kilometry, daleko. A teď si vezměme, kdy řidič, jedoucí obyčejnou rychlostí 80 km/h, může vidět chodce… Za jedinou sekundu v takovou chvíli ujede 22 metrů. A to ujede jenom, než stihne reagovat. Pak je tady samotné brždění. Takřka sekundu reagují brzdy a pak je tu brzdná dráha. Než v této rychlosti bezpečně zastaví, klidně ujede i 60 metrů!!! A to ještě málokdo umí brzdit skutečně efektivně a využít účinku moderních brzd opravdu na maximu, ale to je jiná písnička…. Prostě chodec nemá šanci!!! Ale, co má tedy dělat, když potřebuje jít ráno za tmy do práce nebo večer domů za rodinou, aby vždy dorazil, kde ho čekají jeho blízcí?
V prvé řadě se musí, ne, že by jenom měl, zaměřit na to aby BYL VIDĚT! V následující tabulce uvidíte, kdy vás řidič má vůbec šanci vidět za různých situací:
Oblečení |
Vzdálenost, |
Kolik řidič ujede za 1 sekundu |
Tmavé (černá, modrá, zelená) |
18 m |
22 m / 60 m |
Střední (červená, oranžová, žlutá) |
24 m |
|
Světlé (bílá, zářivá žlutá) |
55 m |
|
Reflexní prvky (obyčejný reflexní pásek) |
200 m |
Z tabulky je jasně patrně, že řidič nemá šanci vůbec reagovat na chodce v jakémkoliv oblečení bez reflexních prvků! I když budeme oblečeni v zářivě žlutém oblečení, uvidí nás sice včas, ale nezbude mu prostor pro reakci. A i při „pouhé“ padesátce řidič potřebuje na zastavení, včetně reakce, 28 metrů! Jediným řešením jsou reflexní prvky!
Nemusíme chodit ve výstražných vestách…
V současné době se i u nás začíná uvažovat o tom, že by chodci na neosvětlených místech museli mít na sobě reflexní materiály. Důvod je jednoduchý. V zemích, kde tuto povinnost zavedli, se výrazně snížil počet mrtvých chodců za tmy a snížené viditelnosti. Zatímco před 10 lety v noci na Slovensku při dopravních nehodách zemřel každý druhý chodec, v současnosti je to každý desátý, a počet obětí z jejich řad celkově výrazně klesl!!! Nezbývá než doufat, že nejen povinné nařízení reflexních materiálů, ale i samotný rozum a přístup, těch, kteří musí chodit po silnicích za tmy nad ránem nebo navečer, sníží počet obětí na našich silnicích….
Zdroj: Petr Jansa, Český Rozhlas